کانون عالی انجمن هاي صنفي کارفرمايي ايران

|

بالاترين تشكل كارفرمايي بخش خصوصي درسراسركشور

آئين‌ نامه‌ هياتهاي‌ تشخيص‌ مطالبات‌ مصوب‌ ۲۴/۵/۱۳۷۳

آئین‌ نامه‌ هیاتهای‌ تشخیص‌ مطالبات‌ مصوب‌ ۲۴/۵/۱۳۷۳ شورای‌ عالی‌ تامین‌ اجتماعی‌ ۷۵

* در اجرای‌ ماده‌ ۴۵ قانون‌ تامین‌ اجتماعی‌ مصوب‌ تیر ماه‌ ۱۳۵۴ نحوه‌ تسلیم‌ اعتراض‌ و درخواست‌ تجدید نظر و ترتیب‌ رسیدگی‌ و صدور رای‌ و ابلاغ‌ و تشكیل‌ جلسات‌ هیاتهای‌ بدوی‌ و تجدید نظر تشخیص‌ مطالبات‌ موضوع‌ مواد ۴۲ ، ۴۳ و ۴۴ قانون‌ مذكور بشرح‌ مواد این‌ آئین‌ نامه‌ خواهد بود.

ماده‌ ۱ : نحوه‌ تسلیم‌ اعتراض‌ كارفرمایان‌ به‌ میزان‌ حق‌ بیمه‌ و متفرعات‌ آن‌ جهت‌ رسیدگی‌ در هیات‌ بدوی‌ بشرح‌ زیر خواهد بود:

* پس‌ از ابلاغ‌ مورد مطالبه‌ به‌ كارفرما از سوی‌ سازمان‌، در صورتیكه‌ كارفرما به‌ میزان‌ آن‌ معترض‌ باشد می‌تواند ظرف‌ سی‌ روز از تاریخ‌ ابلاغ‌ مورد مطالبه‌، اعتراض‌ خود را در فرم‌ اعتراض‌ به‌ میزان‌ حق‌ بیمه‌ (فرم‌ شماره‌ یك‌ ضمیمه‌) درج‌ نماید و به‌ شعبه‌ یا نمایندگی‌ ذیربط‌ تسلیم‌ نماید
* شعب‌ و نمایندگیهای‌ سازمان‌ مكلفند اعتراض‌ مندرج‌ در فرم‌ را در دفتر نامه‌های‌ وارده‌ ثبت‌ نموده‌ و ضمن‌ تعیین‌ وقت‌ رسیدگی‌ در ذیل‌ فرم‌ شمراه‌ ۱، یك‌ نسخه‌ از آن‌ را به‌ كارفرما ابلاغ‌ نمایند. حضور كارفرما، وكیل‌ یا نماینده‌ وی‌ در جلسه‌ رسیدگی‌ بلامانع‌ است‌.
* حذف‌ گردید.

تبصره‌ :كارفرما می‌تواند اعتراض‌ خود را بوسیله‌ تلگراف‌ یا پست‌ سفارشی‌ دو قبضه‌ به‌ واحد مربوطه‌ سازمان‌ ارسال‌ دارد. در اینصورت‌ تاریخ‌ قبض‌ پستی‌ یا تاریخ‌ قبض‌ مخابره‌ تلگراف‌، تاریخ‌ اعتراض‌ به‌ مورد مطالبه‌ سازمان‌ محسوب‌ می‌شود.
ماده‌ ۲ :كلیه‌ مراحل‌ موضوع‌ این‌ آئین‌ نامه‌ درخصوص‌ تكالیف‌ و اختیارات‌ كارفرما می‌تواند توسط‌ وكیل‌ یا نماینده‌ او صورت‌ گیرد مشروط‌ بر اینكه‌ این‌ حق‌ در وكالتنامه‌ یا برگ‌ نمایندگی‌ تصریح‌ شده‌ باشد. بهر حال‌ رسیدگی‌ به‌ پرونده‌ توسط‌ هیاتها موكول‌ به‌ احراز هویت‌ كارفرما یا وكیل‌ یا نماینده‌ او خواهد بود.
ماده‌ ۳ :تركیب‌ هیاتهای‌ بدوی‌ و تجدید نظر تشخیص‌ مطالبات‌ مطابق‌ مواد ۴۳ و ۴۴ قانون‌ تامین‌ اجتماعی‌ خواهد بود مدت‌ نمایندگی‌ هر یك‌ از اعضاء سه‌ سال‌ و معرفی‌ مجدد آنان‌ بلامانع‌ می‌باشد. دبیر هیاتها را سازمان‌ راسا تعیین‌ می‌نماید.
ماده‌ ۴ :تعداد جلسات‌ هیاتهای‌ بدوی‌ و تجدید نظر توسط‌ رئیس‌ هیات‌ مدیره‌ و مدیرعامل‌ تعیین‌ خواهد شد.
ماده‌ ۵ : نحوه‌ تشكیل‌ هیاتها و ترتیب‌ رسیدگی‌ و صدور رای‌ بشرح‌ زیر خواهد بود:

* جلسات‌ هیاتهای‌ بدوی‌ و تجدید نظر با حضور كلیه‌ اعضاء رسمیت‌ می‌یابد سازمان‌ مكلف‌ است‌ زمان‌ تشكیل‌ جلسات‌ را باطلاع‌ اعضاء برساند.
* هر یك‌ از اعضاء در صورت‌ عدم‌ حضور در جلسه‌ باید مراتب‌ را در رابطه‌ با هیاتهای‌ بدوی‌ به‌ شعب‌ یا نمایندگیها و در رابطه‌ با هیاتهای‌ تجدید نظر به‌ دبیر هیات‌ مربوطه‌ بنحوی‌ اطلاع‌ دهند كه‌ امكان‌ حضور جانشین‌ در جلسه‌ هیات‌ میسر باشد.
* در صورت‌ عدم‌ حضور هر یك‌ از اعضای‌ اصلی‌ جلسات‌ با شركت‌ عضو جانشین‌ تشكیل‌ خواهد شد.
* در صورتیكه‌ هر یك‌ از اعضاء هیاتها سه‌ جلسه‌ متوالی‌ یا شش‌ جلسه‌ متناوب‌ در سال‌ بدون‌ عذر موجه‌ از حضور در جلسات‌ هیاتها خودداری‌ نماید سازمان‌ تقاضای‌ جانشین‌ او را از مراجع‌ مربوطه‌ خواهد نمود.
* عدم‌ حضور غیر موجه‌ هر یك‌ از اعضاء هیاتها طبق‌ گزارش‌ دبیر هیات‌ پس‌ از كسب‌ نظر رئیس‌ هیات‌ بشعبه‌ یا نمایندگی‌ (در مورد هیاتهای‌ بدوی‌) و اداره‌ هیاتهای‌ تشخیص‌ مطالبات‌ (در مورد هیاتهای‌ تجدید نظر) با رعایت‌ بند ۴ این‌ ماده‌ جهت‌ تعیین‌ جانشین‌ اعلام‌ خواهد شد.
* تصمیمات‌ هیاتهای‌ بدوی‌ و تجدید نظر با اكثریت‌ آراء اعضاء نافذ خواهد بود.
* صورتجلسه‌ رسیدگی‌ و رای‌ یا قرار صادره‌ باید بامضای‌ كلیه‌ اعضاء برسد. در صورتیكه‌ رای‌ یا قرار به‌ اكثریت‌ صادر شود در نسخه‌ ایكه‌ در سازمان‌ نگهداری‌ می‌شود نظر اقلیت‌ بطور مشروح‌ و مستدل‌ نوشته‌ خواهد شد و در سایر نسخ‌ نظر اقلیت‌ درج‌ نشده‌ فقط‌ اعضای‌ اقلیت‌ با ذكر كلمه‌ اقلیت‌ رای‌ را امضاء خواهند كرد.
* در صورتیكه‌ پس‌ از امضاء پیش‌ نویس‌ رای‌، اعضاء هیات‌ تغییر كند عضو جدید موظف‌ است‌ پاكنویس‌ رای‌ را بجای‌ عضو سابق‌ با ذكر كلیه‌ «علی‌الاصول‌» امضاء نماید.

ماده‌ ۶ :گردش‌ كار پرونده‌ها برای‌ طرح‌ در هیاتها بشرح‌ زیر می‌باشد:
گردش‌ كار پرونده‌ها برای‌ طرح‌ در هیاتها بشرح‌ زیر می‌باشد:

* كارفرما می‌تواند تا قبل‌ از طرح‌ پرونده‌ در هیاتها، مدارك‌ و اسناد خود را به‌ واحد اجرائی‌ ذیربط‌ جهت‌ ضبط‌ در پرونده‌ تسلیم‌ نماید.
* اعتراضات‌ وارده‌ به‌ ترتیب‌ تاریخ‌ ثبت‌ آنها در دفتر هیات‌ رسیدگی‌ و در صورت‌ ضرورت‌ تسریع‌ در تعیین‌ تكلیف‌، حسب‌ تشخیص‌ سازمان‌، پرونده‌ مورد نظر خارج‌ از نوبت‌ رسیدگی‌ خواهد شد.

ماده‌ ۷ :وظایف‌ و اختیارات‌ و ترتیب‌ رسیدگی‌ هیات‌ بدوی‌ بشرح‌ زیر است‌:

* هیات‌ بدوی‌ از وظایف‌ و اختیارات‌ مصرحه‌ در مواد ۴۳ و ۴۵ قانون‌ تامین‌ اجتماعی‌ تبعیت‌ می‌نماید.
* هیات‌ بدوی‌ با توجه‌ به‌ اعتراض‌ كارفرما و بررسی‌ و مطالعه‌ محتویات‌ پرونده‌ و در صورت‌ حضور كارفرما پس‌ از استماع‌ توضیحات‌ وی‌ مبادرت‌ به‌ صدور رای‌ یا قرار خواهد نمود.
* شعبه‌ یا نمایندگی‌ موظف‌ است‌ حداكثر ظرف‌ یكماه‌ با توجه‌ به‌ قرار صادره‌ به‌ پرونده‌ رسیدگی‌ و نتیجه‌ امر را كتبا بهمراه‌ پرونده‌ مربوطه‌ به‌ هیات‌ بدوی‌ ارسال‌ نماید.
* هنگام‌ ابلاغ‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌ بایستی‌ در ورقه‌ ابلاغ‌ رای‌،مراتب‌ قطعیت‌ یا امكان‌ اعتراض‌ صراحتا ذكر شود.

ماده‌ ۸ :نحوه‌ تسلیم‌ اعتراض‌ كارفرمایان‌ و سازمان‌ به‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌ جهت‌ رسیدگی‌ در هیات‌ تجدید نظر بشرح‌ زیر خواهد بود:

* پس‌ از ابلاغ‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌ در صورتیكه‌ موورد مطالبه‌ بیش‌ از ۰۰۰ر۵۰۰ر۱ ریال‌ بوده‌ و كارفرما، سازمان‌ و یا هر دو به‌ میزان‌ مورد مطالبه‌ معترض‌ باشند بایستی‌ ظرف‌ ۲۰ روز از تاریخ‌ ابلاغ‌ رای‌ «فرم‌ اعتراض‌ به‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌» (فرم‌ شماره‌ ۲ ضمیمه‌) را تكمیل‌ و به‌ واحد ابلاغ‌ كننده‌ رای‌ تسلیم‌ نمایند.
* حذف‌ گردید.
* در صورتیكه‌ اعتراض‌ به‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌ از سوی‌ سازمان‌ صورت‌ گیرد سازمان‌ مكلف‌ است‌ دلایل‌ خود را مشروحا در قسمت‌ «ب‌» فرم‌ شماره‌ ۲ ذكر و قسمت‌ «الف‌» فرم‌ را نیز تكمیل‌ نماید. سازمان‌ مكلف‌ است‌ با دعوت‌ از كارفرما نسبت‌ به‌ طرح‌ اعتراض‌ سازمان‌ درهیات‌ تجدید نظر اقدام‌ نماید
* در صورتیكه‌ هم‌ كارفرما و هم‌ سازمان‌ به‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌معترض‌ باشند هر یك‌ از فرم‌ شماره‌ ۲ را جداگانه‌ تكمیل‌ خواهند نمود.
* تاریخ‌ اعتراض‌ كارفرما و یا سازمان‌، تاریخ‌ ثبت‌ «فرم‌ اعتراض‌ به‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌» در سازمان‌ با رعایت‌ تبصره‌ ماده‌ ۱ خواهد بود.
* تاریخ‌ ابلاغ‌ رای‌ به‌ سازمان‌ همان‌ تاریخ‌ صدور فرم‌ اعلام‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌ خواهد بود.

ماده‌ ۹ :وظایف‌ و اختیارات‌ هیات‌ تجدید نظر و ترتیب‌ رسیدگی‌ آن‌ بشرح‌ زیر است‌:

* هیات‌ تجدید نظر از وظایف‌ و اختیارات‌ مصرحه‌ در مواد ۴۴ و ۴۵ قانون‌ تامین‌ اجتماعی‌ تبعیت‌ می‌نماید.

  1. هیات‌ تجدید نظر با توجه‌ به‌ اعتراض‌ كارفرما به‌ رای‌ هیات‌ بدوی‌ و مطالعه‌ و بررسی‌ محتویات‌ پرونده‌ و استماع‌ توضیحات‌ معترض‌ یا معترضین‌ در صورت‌ حضور، مبادرت‌ به‌ صدور رای‌ یا قرار خواهد نمود.
  2. قرارهای‌ صادره‌ توسط‌ هیات‌ تجدید نظر به‌ سازمان‌ ابلاغ‌ و سازمان‌ مكلف‌ است‌ حداكثر ظرف‌ ۲ ماه‌ از تاریخ‌ ابلاغ‌، قرار را اجرا و به‌ هیات‌ مربوطه‌ همراه‌ با پرونده‌ اعاده‌ نماید.

ماده‌ ۱۰ : حذف‌ گردید.
ماده‌ ۱۱ : در مواردیكه‌ شخص‌ حقوقی‌ از ارائه‌ اسناد و مدارك‌ خودداری‌ و یا از انجام‌ بازرسی‌ جلوگیری‌ كند و سازمان‌ حق‌ بیمه‌ مربوطه‌ را طبق‌ مواد ۳۹ و ۴۰ قانون‌ تامین‌ اجتماعی‌ تعیین‌ و مطالبه‌ نماید، در صورت‌ احراز موضوع‌ توسط‌ هیاتهای‌ تشخیص‌ مطالبات‌، بدهی‌ جزا یا كلا قابل‌ تغییر نخواهد بود.
ماده‌ ۱۲ :آراء صادره‌ توسط‌ هیاتها باید دارای‌ خصوصیات‌ زیر باشد:

* رای‌ هیاتها باید مواجه‌ و مدلل‌ بوده‌ و قاطع‌ اختلاف‌ باشد.
* در مورادیكه‌ رای‌ هیاتها مبهم‌ تشخیص‌ داده‌ شود مراتب‌ به‌ هیاتهای‌ صادر كننده‌ رای‌ منعكس‌ و هیاتها مكلفند به‌ موضوع‌ رسیدگی‌ نمایند.
* هرگاه‌ در تنظیم‌ رای‌ اشتباه‌ در حساب‌ یا سهو قلم‌ و یا سایراشتباهات‌ بین‌ رخ‌ دهد هیات‌ می‌بایست‌ رای‌ را اصلاح‌ نماید.

ماده‌ ۱۳ : رای‌ هیاتها باید شامل‌ نكات‌ و موارد ذیل‌ باشد.
الف‌) مقدمه‌ رای‌:

* شماره‌ و تاریخ‌ صدور رای‌.
* نام‌ و نشانی‌ و مشخصات‌ كامل‌ كارفرما یا كارفرمایان‌.
* نام‌ وكیل‌ یا نماینده‌ كارفرما (در صورت‌ ارائه‌ برگ‌ وكالت‌ یا نمایندگی‌).
* نام‌ و مشخصات‌ كامل‌ كارگاه‌ با ذكر نوع‌ فعالیت‌ آن‌.
* نام‌ واحد سازمانی‌ ارجاع‌ كننده‌ پرونده‌ به‌ هیات‌.
* مشخصات‌ هیات‌ صادر كننده‌ رای‌.
* خلاصه‌ جریان‌ پرونده‌ و مفاد اعتراض‌ كارفرما با سازمان‌.
* شماره‌ و تاریخ‌ صدور برگ‌ اعلام‌ بدهی‌ و تاریخ‌ ابلاغ‌ آن‌ بكارفرما و تاریخ‌ ثبت‌ فرم‌ اعتراض‌ كارفرما یا سازمان‌ در دفتر نامه‌های‌ وارده‌ واحد اجرائی‌.

ب‌) تصمیم‌ هیات‌:
تصمیم‌ هیات‌ كه‌ در قسمت‌ آخر نوشته‌ می‌شود باید حاوی‌ نكات‌ زیر باشد:

* تصمیم‌ قطعی‌ در مورد حق‌ بیمه‌.
* تصمیم‌ قطعی‌ در مورد جرائم‌ و خسارات‌ تاخیر

ماده‌ ۱۴ : نحوه‌ ابلاغ‌ آراء هیاتها بشرح‌ زیر است‌:

* آراء صادره‌ باید به‌ سازمان‌ و كارفرما ابلاغ‌ گردد. در موقع‌ ابلاغ‌ باید یك‌ نسخه‌ از رای‌ به‌ كارفرما تسلیم‌ و نسخه‌ دوم‌ كه‌ به‌ رویت‌ رسیده‌ است‌ جهت‌ اقدام‌ به‌ سازمان‌ اعاده‌ شود.
* ابلاغ‌ رای‌ بكارفرما بوسیله‌ مامور ابلاغ‌ یا بوسیله‌ نیروهای‌ انتظامی‌ و براساس‌ ضوابطی‌ كه‌ در قانون‌ آئین‌ دادرسی‌ مدنی‌ برای‌ ابلاغ‌ احكام‌ محاكم‌ مقرر گردیده‌ است‌، انجام‌ خواهد گرفت‌

ماده‌ ۱۵ : در موارد زیر به‌ اعتراض‌ كارفرما رسیدگی‌ نخواهد شد:

* در مواردیكه‌ «فرم‌ اعتراض‌» فاقد نام‌ و نام‌ خانوادگی‌، امضاء یا مهر یا اثر انگشت‌ كارفرما و تاریخ‌ باشد.
* در مواردیكه‌ ادعای‌ وكالت‌ یا نمایندگی‌ معترض‌ قابل‌ احراز نباشد.
* این‌ آئین‌ نامه‌ كه‌ مشتمل‌ بر ۱۵ ماده‌ و ۱ تبصره‌ می‌باشد در دویست‌ و شصت‌ و چهارمین‌ جلسه‌ مورخ‌ ۲۴/۵/۷۳ شورایعالی‌ تامین‌ اجتماعی‌ به‌ تصویب‌ رسید و آئین‌ نامه‌ مصوب‌ ۱۷/۱۱/۵۴ از تاریخ‌ ابلاغ‌ این‌ آئین‌ نامه‌ به‌ واحدهای‌ اجرائی‌سازمان‌ ملغی‌ می‌گردد